Kırılımlar

Verilerin farklı dökümlerini görmek için aşağıdaki açılır menülerden kategorileri seçin. Bazı kategori ve kırılımlar üst düzey kategorisi seçilmeden görülemeyecektir.

Headline data

Hedef adı 2030’a kadar bütün kız ve erkek çocuklarının onları ilköğretime hazır hale getirecek kaliteli okul öncesi eğitimine erişimlerinin güvence altına alınması
Gösterge adı Erken çocukluk gelişimi endeksi
i) Okuryazarlık-sayısal beceri ii) fiziksel iii) sosyal-duygusal iv) öğrenme alanlarının en az üçünde normal gelişim gösteren 3-4 yaş arası çocukların oranı
Küresel / İkame gösterge Küresel gösterge
Gösterge tanımı Bu gösterge, okur-yazarlık ve sayısal beceri açısından, fiziksel olarak, sosyal-duygusal açıdan ve öğrenme konusunda normal gelişim gösteren 36-59 aylık çocukların sayısının, nüfustaki aynı yaş grubundaki toplam çocuk sayısına oranını ifade etmektedir.
Ölçü birimi (%)
Mevcut kırılımlar Cinsiyet
Hesaplama Okur-yazarlık ve sayısal beceri, fiziksel, sosyal-duygusal ve öğrenme göstergelerinin bileşeni olarak tanımlanan erken çocukluk gelişimi endeksi ise bu 4 alandan en az 3'ünde normal gelişim gösteren 36-59 aylık çocukların sayısının, aynı yaş grubundaki toplam çocuk sayısına bölünüp 100 ile çarpılmasıyla hesaplanır.
Karşılaştırılabilirlik Bu gösterge 2018 TNSA itibariyle üretilmeye başlamıştır. Küresel metaveriye tam uyumlu şekilde üretilmiştir
Revizyon -
Diğer bilgiler 2018 TNSA'da Erken Çocukluk Gelişimi İndeksi(EÇGİ)'ni hesaplamak için 10 maddeden oluşan bir modül kullanılmıştır. Erken çocukluk gelişimi indeksinin asıl amacı kamu politikalarını Türkiye'deki çocukların gelişimsel durumlarına yönelik olarak bilgilendirmektir. İndeks, çocukların 3-4 yaşına kadar (36-59 ay) geçmeleri beklenen belirli dönüm noktalarından oluşmaktadır. Bu 10 madde çocukların gelişimsel olarak dört alanda olmaları gereken seviyede olup olmadıklarını anlamak için kullanılmaktadır.
Veri kaynağı Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması
Veri kaynağı linki https://hips.hacettepe.edu.tr/tr/2018_tnsa_analiz_ve_rapor-56
Örneklem çerçevesi ve kapsam 2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA)'da ağırlıklı çok aşamalı tabakalı küme örneklemesi yaklaşımı kullanılmıştır. Örnekleme çerçevesi için, ADNKS tarafından desteklenen Ulusal Adres Veri Tabanı (UAVT) kullanılmıştır. Örneklem seçiminin ilk aşaması seçilmiş olan yerleşim yerlerinden belirlenmiş sayıda ilk örnekleme birimlerinin bloklar (kümeler) olarak seçilmesidir. 2018 TNSA'da toplam küme sayısı 754 olarak belirlenmiştir. Her birinde yaklaşık 100 hanehalkı bulunan blok düzeyinde hanehalkı listeleri TÜİK tarafından sağlanmıştır. İkinci aşamada güncellenmiş hanehalkı listelerinden sistematik tesadüfi örneklem yoluyla her küme içinden sabit sayıda hanehalkı seçilmştir. Her küme için 21 hanehalkı seçilmiştir.
2018 TNSA'da toplam olarak seçilen hanehalkı sayısı 15 775'tir. 15-49 yaş arası görüşülen kadınlardan 36-59 aylık çocuk bilgisi alınmıştır. Eğer kadının 36-59 aylık yaşayan çocuğu varsa kadından bu yaş aralığındaki her bir çocuğu için erken çocukluk gelişimi ile ilgili bilgi alınmıştır.
Örneklem büyüklüğü Görüşme yapılan uygun kadın sayısı 7346'dır. 2018 TNSA'da görüşme tarihinde 3-4 yaşlarında olan tüm yaşayan çocuklar için (1073 çocuk) sorulmuştur.
Uygulanan görüşme yöntemi Bilgisayar destekli kişisel görüşme
Anket uygulanan referans tarih/dönem Araştırma tarihinden önceki 5 yıllık dönem
Alan çalışmasının uygulama tarihi ve süresi Ekim 2018-Şubat 2019

Bu tablo, BM İstatistik Komisyonu tarafından tanımlanan SKA göstergelerinin metaverileri hakkında bilgi sunmaktadır. Küresel metaveriler, BM İstatistik Bölümü tarafından sunulmaktadır.

Hedef adı

2030’a kadar bütün kız ve erkek çocuklarının onları ilköğretime hazır hale getirecek kaliteli okul öncesi eğitimine erişimlerinin güvence altına alınması

Gösterge adı

Cinsiyete göre gelişimsel açıdan sağlık, öğrenme ve psikososyal iyi olma durumunda olan 5 yaş altı çocukların oranı

Tier Sınıfı

Tier II

Vasi Kuruluş

Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF)

Küresel metaveri linki https://unstats.un.org/sdgs/metadata/files/Metadata-04-02-01.pdf