Hedef adı | 2030’a kadar özellikle kırılgan durumda olan insanların, kadınların, çocukların, engellilerin ve yaşlıların ihtiyaçlarına özel önem gösterilerek, yol güvenliğinin geliştirilmesi, özellikle toplu taşıma sisteminin geliştirilmesiyle herkesin güvenli, uygun fiyatlı, erişilebilir ve sürdürülebilir ulaşım sistemlerine erişiminin sağlanması |
---|---|
Gösterge adı |
Gösterge a) Toplu taşıma araçlarına kolay erişimi olan nüfusun oranı Gösterge b) İllere göre toplu taşıma araçlarına kolay erişimi olan nüfusun oranı |
Küresel / İkame gösterge | Küresel gösterge |
Gösterge tanımı |
a) Bu gösterge, toplu taşıma araçlarına kolaylıkla erişebildiğini belirten nüfusun oranını ifade etmektedir. TÜİK, Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması'ndaki beyana dayalı olarak Coğrafi Bilgi Sistemleri verisini tamamlamayı amaçlamaktadır. b) Gösterge verisi henüz merkezi bir coğrafi veri kayıt sistemi olmadığı için açık veri kaynaklarından derlenerek hesaplanmıştır. Toplu taşımaya erişim, resmi olarak belirlenmiş bir durağa ev, okul, iş yeri, pazar vb. gibi bir referans noktasından 0,5 km uzaklıkta erişilebilir olduğunda, uygun kabul edilir. Uygun ve kolay erişilebilir olan toplu taşımayı tanımlamak için şu ek kriterler belirlenmiştir: i. Fiziksel, görsel ve/veya işitme engelli olanlar ile geçici engelli olanlar, yaşlılar, çocuklar ve savunmasız durumdaki diğer insanlar dahil olmak üzere tüm özel ihtiyaçları olan müşteriler için toplu taşıma erişimi. ii. Seyahatin yoğun olduğu zamanlarda yoğun hizmet veren toplu taşıma iii. Duraklar, güvenli ve konforlu bir istasyon ortamı sunmalıdır. |
Ölçü birimi | (%) |
Mevcut kırılımlar | İl düzeyi |
Hesaplama |
a) (Toplu taşıma hizmetlerine "kolay" veya "çok kolay" erişim sağlayan nüfus / Toplam nüfus) * 100
b) (Toplu taşımaya 0,5/1 km uzakta yaşayan şehir nüfusu) / Toplam şehir nüfusu) * 100 Otobüs duraklarına, dolmuş ve minibüs güzergahlarına 500 m, Metro ve deniz ulaşumı duraklarına 1 km mesafede olacak şekilde tampon bölge (Buffer) oluşturulmuştur. Oluşturulan buffer katmanları birleştirilerek bu toplam alan ile kesişen nüfus gridleri belirlenmiştir. Belirlenen gridlerdeki nüfus, toplam nüfusa oranlanarak ulaşıma erişimi olan nüfus tespit edilmiştir. |
Karşılaştırılabilirlik |
a) 2019 yılında ayrıştırma yöntemi ile elde edilen nüfus yoğunluğu gridleri, 2020 yılında ise toplulaştırma yöntemi ile adres noktalarından yukarı çıkarak oluşturulan nüfus yoğunluğu gridleri kullanılmıştır. Bu nedenle 2019 ve 2020 yılı verileri karşılaştırılabilir değildir. b) Küresel metaveriye tam uyumlu şekilde üretilmiştir. |
Revizyon | - |
Diğer bilgiler | b göstergesi için : Diğer toplu taşıma seçeneklerine oranla daha yüksek kapasitede olduklarından metro ve deniz ulaşımı durakları için erişilebilir olma mesafesi 1 km olarak hesaplanmıştır. |
Veri kaynağı |
a) TÜİK, Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması b) TÜİK, Coğrafi Bilgi Sistemleri (Açık Veri Kaynaklarına Dayalı) 1- İstanbul açık veri portalı ( http://map.ego.gov.tr:8080/ego/index.aspx#) 2- İzmir Kent Rehberi (http://kentrehberi.izmir.bel.tr/izmirkentrehberi ) 3- Ankara Ego Ulaşım Bilgi Sistemi (http://map.ego.gov.tr:8080/ego/index.aspx ) 4- Bursa, Kocaeli, Konya, Samsun ve Trabzon Büyükşehir Belediyeleri Ulaşım Sistemi bilgileri |
Veri kaynağı linki | https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=gelir-yasam-tuketim-ve-yoksulluk-107&dil=1 |
Örneklem çerçevesi ve kapsam | Araştırmanın örneklem seçiminde kullanılan adres çerçevesi 2007 yılında oluşturulan ve güncelliği sağlanan Ulusal Adres Veri Tabanıdır. Örneklem çerçevesinin oluşturulması aşamasında veri tabanı ortalama 100 adres (80 ile 120 arası) ihtiva eden kümelere ayrılmıştır. Kurumsal nüfus olarak adlandırılan adreslerin yer almadığı çerçeve yılda iki kez güncel olarak oluşturulmaktadır. |
---|---|
Örneklem büyüklüğü |
2019 Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nda toplam 26 732 hanehalkı ziyaret edilmiştir. Bu hanehalklarından; 24 924’ü ile anket yapılmış, geri kalan 1 808 hanehalkı ile çeşitli nedenlerle anket yapılamamıştır.
2020 Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nda toplam 27 437 hanehalkı ziyaret edilmiştir. Bu hanehalklarından; 25 706’sı ile anket yapılmış, geri kalan 1 731 hanehalkı ile çeşitli nedenlerle anket yapılamamıştır. 2021 Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nda toplam 28 064 hanehalkı ziyaret edilmiştir. Bu hanehalklarından; 26 289’u ile anket yapılmış, geri kalan 1 775 hanehalkı ile çeşitli nedenlerle anket yapılamamıştır. 2022 Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nda toplam 27 918 hanehalkı ziyaret edilmiştir. Bu hanehalklarından; 26 436’u ile anket yapılmış, geri kalan 1 482 hanehalkı ile çeşitli nedenlerle anket yapılamamıştır. 2023 Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nda toplam 27 825 hanehalkı ziyaret edilmiştir. Bu hanehalklarından; 24 932’si ile anket yapılmış, geri kalan 2 893 hanehalkı ile çeşitli nedenlerle anket yapılamamıştır. |
Uygulanan görüşme yöntemi |
2019 yılında Bilgisayar destekli yüzyüze görüşme (CAPI) yöntemi uygulanmıştır. 2020 yılında Telefon destekli görüşme (CATI) yöntemi uygulanmıştır. 2021 yılında Bilgisayar destekli yüzyüze görüşme (CAPI) yöntemi uygulanmıştır. 2022 yılında Bilgisayar destekli yüzyüze görüşme (CAPI) yöntemi uygulanmıştır. 2023 yılında Bilgisayar destekli yüzyüze görüşme (CAPI) yöntemi uygulanmıştır. |
Anket uygulanan referans tarih/dönem |
Gelir bilgilerinin referans dönemi “bir önceki takvim yılı”dır. Yani, 2019 uygulamasındaki gelir bilgileri 2018 yılına aittir.
|
Alan çalışmasının uygulama tarihi ve süresi | İlgili yılın Mart - Temmuz dönemi |